Loading ...
close

چاپ چهار رنگ دورو

logo


چاپ چهار رنگ دورو

 

هنر آراد اماده خدمت رسانی در کلیه امور چاپ ،صحافی،لیتوگرافی و جعبه سازی می باشد

 

چاپ چهار رنگ دورو به عنوان چاپ CMYK شناخته می شود اینها مخفف  آبی، قرمز، زرد و سیاه است. چاپ چهاررنگ متشکل از ۴ رنگ اصلی است  که میتوان از ترکیب این ۴ رنگ رنگ های مختلفی بدست آورد . با استفاده از ۴ رنگ می توان تمام رنگ های اصلی را تولید کرد. در چاپ چهاررنگ از رنگها آبی ، قرمز، زرد و مشکی استفاده می شود . سه رنگ آبی ، قرمزو زرد رنگ های اصلی چاپ و مشکی رنگ مکمل است. هنگامی که کاغذ چاپ سفید است از جوهر سفید استفاده نمی شود ولی زمانی که کاغذ چاپ رنگ دیگری باشد از رنگ پنجم که می تواند رنگ هایی مانند سفید ، طلایی و نقره ای باشد استفاده می شود.

 

کاربرد  چاپ چهار رنگ

از چاپ چهار رنگ برای چاپ بروشور رنگی , چاپ کاتالوگ تخصصی , چاپ انواع کارت ویزیت , ست اداری و...  استفاده می شود.

 

اصول مهم در چاپ چهار رنگ

اصل اول : اولین اصلی که  برای چاپ چهار رنگ باید در هر سیستم چاپ رنگی رعایت کرد اصل تفکیک رنگ است. برای انجام  این کار رنگ‌های مختلف طرح را از هم جدا کرده رنگ‎های مورد نظر را  برای چاپ تشکیل می دهیم. بنابراین، چهار فیلم تک‌رنگ به دست می آوریم. امر تفکیک رنگ را می توان به روش های اسکنر یا پیمایش الکترونیکی ،  عکاسی و  نرم‎افزارهای کامپیوتری انجام داد.

اصل دوم : طیف رنگی یکی دیگر از اصولی است که در چاپ چهار رنگ باید به آن توجه کرد. طیف رنگ عبارت است از محدوده کامل طول موج‎های مرئی، که از طول‌موج بلند (قرمز) تا طول‌موج‌های کوتاه (بنفش) را شامل می شود. باید در نظر داشت رنگ‌هایی که در طبیعت وجود دارند و دارای طیف رنگی می‎باشند، با طیف رنگی موجود در صفحه‌ نمایش و محصول چاپ تفاوت دارند و هریک دارای محدوده رنگی یا گاموت خاص خود هستند.

اصل سوم : رنگ های افزایشی و کاهشی در چاپ چهار رنگ هستند. رنگ های افزایشی رنگ‌های قرمز، سبز و آبی هستند و وقتی  به یکدیگر افزوده شوند رنگ سفید به وجود می‎آید. که به آن ها رنگ های اولیه نیز می گویند. و در خصوص رنگ های کاهشی باید گفت در چاپ چهار رنگ از ترکیب رنگ‎های سایان، مژنتا، و زرد که رنگ‌های اصلی محسوب می‎شوند رنگ‌های دیگریعنی رنگ‌های فرعی بر روی کاغذ ساخته می‎شوند.

اصل چهارم : رنگ های ثانویه در چاپ چهار رنگ شامل رنگ‎های مخالف هریک از سه رنگ آبی ، قرمز و زرد هستند. هریک از رنگ‎های ثانویه از دو رنگ اولیه تشکیل می‎شوند. که رنگ های ثانویه شامل سبز، آبی (سایان) ، سرخ آبی (مژنتا) و زرد هستند.

اصل پنجم : در چاپ چهار رنگ ، رنگ‎های فرآیندی رنگ‎های بدست آمده از ۴ رنگ اصلی یا ۴ مرکب رنگ‌های اصلی هستند. این رنگ ها با درصدهای مختلف از صفر تا صد درصد چاپ می‎شوند. از ترکیب و در کنار هم قرار گرفتن درصدهای مختلف چهار رنگ اصلی، درصدهای مختلفی از رنگ‌های جدید به دست می‎آید.

اصل ششم : کیفیت تمایز دهنده رنگ‎ها از یکدیگر را فام یا ته رنگ می‎گویند.

اصل هفتم : درجه اشباع یا شدت رنگ  درواقع وضوح یا روشنی رنگ است که مشخص‌کننده میزان چرکی و تمیزی رنگ می‎باشد. درجه روشنایی به میزان روشنی یا تاریکی رنگ مربوط می‎شود و تعیین می‎کند که رنگ به چه میزان به سفیدی یا سیاهی نزدیک است.

 

فرآیند انجام چاپ چهار رنگ

برای چاپ چهار رنگ یک محصول از طریق  افست، ابتدا باید با کمک نرم افزار کامپیوتری مخصوص چهار رنگ اصلی  بطور تمایز یافته از هم جدا شود و مدل کسر رنگ آن تشکیل شود.  قبل از چاپ، هر رنگ بصورت جداگانه رستریزه می شود و بر روی پلیت جداگانه ای قرار می گیرد. پس فقط بخش های فیروزه ای، سرخابی، زرد و سیاه تصویر در هر صفحه دیده می شود.

تا چند سال پیش در چاپ چهار رنگ نوردهی اکثرا به صورت غیرمستقیم و از طریق فرآیند کامپیوتر به فیلم (CTF) انجام می شد. اما امروزه CTF با روش با کیفیت تر که با صرفه جویی در وقت نیز همراه است جایگزین شده این روش جدید   تکنیک کامپیوتر به پلیت (CTP) نام دارد. بدین معنی که انتقال تصویر از رایانه به پلیت مستقیما صورت می گیرد و دیگر فیلم تهیه نمی شود، بلکه تصویر مستقیما روی پلیت چاپ انجام می شود.

در فرآیند افست از رفتار دافعه و جاذبه مواد مختلف با هم استفاده می کند تا  بخش های جذب کننده و بخش های دفع کننده جوهر چاپ که در صفحه وجود دارند کارشان را بدرستی انجام دهند. بنابراین مناطق جذب کننده جوهر از مناطق بدون تصویر دفع کننده جوهر تمایزمی یابند. جوهر چاپ از مناطق جذب کننده جوهر روی پتو لاستیکی منتقل می شود و از آنجا به روی جسمی که قرار است چاپ شود پرس می شود. بستر چاپ را یکی پس از دیگری با رنگهای فیروزه ای ، سرخابی ، زرد و مشکی چاپ و لایه بندی می کنیم تا تصویر چاپی کامل تشکیل شود.

 

 

 

 

 

 


ثبت نظر

 

 

 

مجتمع چاپ هنر آراد

آدرس : تهران ,میدان بهارستان,خیابان مازندران ,گاراژ اطمینان

تلفن :   02177618043 -09123852167 - 09203852167

 

 

 

                

 

 

کالای شما به سبد خریدتان اضافه شد

تعداد