Loading ...
close

طلاکوب و لترپرس

logo


طلاکوب و لترپرس

 

هنرآراد با بروز ترین و جدیدترین دستگاههای چاپ طلاکوب و لترپرس، با قیمت مناسب 

 

 چاپ طلاکوب و لترپرس روشی از چاپ برجسته است که در آن تصاویر پس از تماس با مرکب با سطح برجسته لوح از روی آن بر کاغذ یا دیگر سطوح منتقل می شوند. لترپرس شامل چندین مرحله است که شامل  چیدمان، جایگذاری و قفل و چاپ می شود. در یک نشریه کوچک تمام این مراحل در یک مکان اتفاق می افتد ولی گاهی اوقات در نشریه های بزرگ هر کدام از این مراحل ممکن است دپارتمان خود را داشته باشند.

چیدمان: قطعات متحرک حروف در این مرحله برای تشکیل کلمات مورد نظر کنار هم چیده می شوند. فردی حروف را تک تک و خط به خط می چیند که حروف چین نام دارد. این کار به دو روش دستی روی صفحه چیدمان یا به صورت اتوماتیک به وسیله یک کیبورد انجام می شود.

جایگذاری و قفل: در این مرحله  فردی حروف اسمبل و مرتب شده را قفل و ثابت می کند تا برای چاپ آماده شوند که به این فرد مرد سنگی می گویند از دلایل این نام گذاری می توان به این اشاره کرد که  معمولاً حروف را روی یک سنگ تخت و بزرگ قفل و ثابت می کند. قفل تکنیکی برای مرتب سازی صفحات مختلف چاپ یکی بعد از دیگری است. بسته به سایز صفحه و ورق کاغذ مصرفی گاهی اوقات چندین صفحه در یک سنگ قفل شده و روی یک ورق مفرد چاپ می شود سپس به اندازه دلخواه برش داده می شود.

چاپ: در چاپ های دستی و سنتی لترپرس  معمولاً به دو نفر برای عملیات و کار نیاز است به این دلیل که یک نفر در عملیات جوهر رسانی و نفر دیگر در خصوص چاپ لترپرس فعالیت می کند.  در چاپ های مکانیکی لترپرس به یک اپراتور برای تغذیه و خروج کاغذ نیاز است زیرا مراحل پرس و جوهر رسانی اتوماتیک صورت می پذیرد. ورق های چاپ خورده برای خشک شدن از دستگاه برداشته می شوند.

 

طلاکوب چیست؟

طلاکوب، چاپ داغی که با استفاده از روش لترپرس انجام می شود. امروزه این نوع چاپ در رنگ های متنوعی چون: نقره ای، طلایی،قرمز،آبی و... انجام می شود. و از طلاکوب برای چاپ  تقویم ، چاپ سررسید ، چاپ پوشه دکمه دار ، چاپ گالینگور ، چاپ چرم ، چاپ جلد مدارک ، چاپ داغی ، چاپ کاتالوگ ، چاپ دفتر تلفن ، چاپ هدایای تبلیغاتی ، چاپ قطعات صنعتی و چاپ پارچه استفاده می کنند.

 

انواع طلاکوب: 

طلاکوب گرم: طلاکوب گرم در دهه 1950 با فرمولی جدید ابداع گردید. در این روش با گذر زمان طلاکوب دچار رنگ پریدگی نمی شود و همچنین فویل های رنگی نیز قابل استفاده هستند. در این روش فویل های فلزی مانند منیزیم به سطح چاپی متصل می شود. قالب نقش طلاکوب از یک طرح خاص ساخته می شود و در مرحله بعدی نیز طرح طلاکوب با ترکیبی از حرارت و فشار روی کاغذ مقوا یا هر سطح چاپی دیگر نقش می بندد.در این روش در فرایند پساچاپی صورت می گیرد. این بدان معنی است که بخش های چاپ شده نمی توانند با بخش های طلاکوب هم پوشانی پیدا کند. می توان فویل طلاکوب را تقریبا در هر رنگی و پرداختی و حتی در طرح های هولوگرامی یا منقوش چاپ کرد.

فواید طلاکوب گرم:

1.فویل ها روشن تر و غنی تر و کیفیت کار بالا تر است.

2.امکان به کارگیری دایکات

3.امکان طلاکوب امباس و دیباس سطح چاپی بدون استفاده از فویل

4.امکان استفاده از فویل های هولوگرافیک و افکت سه بعدی و رنگ توهم زا

طلاکوب سرد: طلاکوب سرد از طلاکوب گرم ریشه گرفته و در قرن 21 با پیشرفت ماشین آلات چاپی بوجود آمده. در این روش از حرارت استفاده نمی شود و تفاوت آن با طلاکوب گرم در اینجاست که طلاکوب سرد بخشی از فرایند چاپی است. و در حین فرایند خطی ماشین چاپ شکل می گیرد. طرح طلاکوب به صورت چسبی است و در ماشین چاپ توسط لامپ های اشعه ماورا بنفش(UV)  فعال می شود. سپس فویل روی چسب کاغذ چسبیده و خشک می شود. در واقع در فرایند طلاکوب سرد با پیشرفته شدن ماشین آلات چاپ حرارت جای خود را به  UV داده است.

فواید  طلاکوب سرد:

1.هزینه ی نصف طلاکوب گرم است.

2.تطبیق رنگ بسیار دقیق

3.عدم نیاز به قالب سفارشی فلزی در این روش

4.نیاز به پوشش ساده برای تعیین قسمت طلاکوبی

5.سرعت بالا در تکمیل کار

طلاکوب به دو صورت انجام می شود:

دستی: در این روش اول حروف چینی صورت می گیرد و حروف کنار هم قرار می گیرند. تا کلمات مورد نظر ایجاد شوند. سپس  یک لایه نازک از ورق مخصوص طلاکوب را روی جلدی که می‌خواهند طلاکوب بشود قرار می‌دهند و با پایین آوردن اهرم دستگاه و فشار بر روی کاغذ طلایی و جلد جای آن حروف بوسیله ورقه نازک روی جلد ایجاد می‌شود.

سیستم روتاری (Rotary) یا تخت (Flat bed): طلاکوب چندرنگ به صورت in-line در ماشین‌های ترکیبی بسیار رایج شده است. که به صورت چند سیستم Flat bed کوچک و یا با سیستم روتاری در ماشین قرار میگیرد. برای تیراژهای بالا از سیستم روتاری استفاده می‌شود ولی کیفیت نورد آن به خوبی سیستم تخت (flat bed) نمی‌باشد. دیگر مزیت سیستم تخت، هزینه‌های کلی آن است که بسیار به صرفه است و دارای سیستم و ساختار ساده‌ای است که می‌تواند برای چاپ‌ها On-Demand مورد استفاده قرار بگیرد. اگر بخواهیم ماشین های روتاری و یا تخت را مقایسه کنیم باید بگوییم سرعت ماشین‌های روتاری ۳۵-۴۵ متر بر دقیقه است و سیستم‌های تخت ۱۲۰ متر بر دقیقه است و این اختلاف به علت زمان توقفی (Dwell Time) است که در ماشین‌های روتاری وجود دارد که عملیات الصاق به طور کامل انجام شود.

 

کاربرد های چاپ طلاکوب:

 1. آرم ها و عناصر کلیدی، مانند اسامی، عناوین و عنوان های مهم

2. اضافه کردن اعتبار به مهر و نشان در دعوت نامه ها، گواهینامه ها و اسناد مهم

3.توجه به عناصر متغیر داده در قطعات بازاریابی شخصی

4. بخشیدن ظرافت و ابعاد  به  کارت دعوت های عروسی

5.عناصر گرافیکی مانند الگوهای و تصاویر برای یک اثر منحصر به فرد

 

 


ثبت نظر

 

 

 

مجتمع چاپ هنر آراد

آدرس : تهران ,میدان بهارستان,خیابان مازندران ,گاراژ اطمینان

تلفن :   02177618043 -09123852167 - 09203852167

 

 

 

                

 

 

کالای شما به سبد خریدتان اضافه شد

تعداد