Loading ...
close

سلفون و یووی

logo


سلفون و یووی

 

سلفون و یووی امری مهم در صنعت جعبه سازی

با هنر آراد همراه باشید

در کارگاه ها و کارخانه های  جعبه سازی، در هنگام تولید جعبه بر روی انواع مقوا، کاغذ و کارتن پوشش های مختلفی را استفاده می کنند. این کار باعث می شود تا زمانی که جعبه مورد استفاده قرار گرفت، مقاومت بالایی داشته و درصد آسیب پذیری آن کاهش پیدا کند.
در همین راستا سلفون و یووی (UV)  یکی از روش های پوشش دهی بسته بندی به شمار می روند. هر کدام از این دو ماده برای بخش های کاری متفاوتی مورد استفاده قرار می گیرند. علاوه بر آن مزایا و معایبی دارند که به آن ها می پردازیم.

 

معرفی  پوشش سلفون

سلفون یک پوشش محافظ برای جعبه های کاغذی و مقوایی است. امروزه برای جذب مشتری و افزایش فروش، جعبه های بسته بندی به صورت طرح دار و جذاب ساخته می شود. بعد از چاپ طرح بر روی بدنه جعبه، به منظور محافظت از آن، ورق های گسترده جعبه به وسیله  سلفون پوشش داده می شود.
سلفون در واقع یک لایه نازک از جنس پلاستیک است که به صورت رولی بوده و استفاده می شود. پوشش دهی جعبه با سلفون، توسط دستگاه های مخصوص قابلیت اجرا پیدا می کند. این دستگاه ها در دو مدل تمام اتوماتیک و نیمه اتوماتیک در بازار موجود می باشد.

 

معرفی انواع روش های سلفون کشی

سه روش کلی برای سلفون کشی بعد از چاپ وجود دارد، روش حرارتی و چسبی و چسبی به وسیله آب. هر کدام عملکرد متفاوتی دارند که به آن ها اشاره شده است.

سلفون کشی حرارتی: در این روش به وسیله حرارتی که به سلفون می دهیم بر روی ورق چاپی چسبانده می شود. در واقع این نوع سلفون خود دارای چسب می باشد که حرارت، به آن کمک می کند تا بر روی کار چسبیده شود.
یکی از باکیفیت ترین روش ها برای سلفون کشی است که به دلیل دخالت حرارت هنگام نصب، مقاومت بالایی داشته و به خوبی از سطح کاغذ و مقوا محافظت می کند. در جعبه هایی که کیفیت ساخت اهمیت زیادی دارد، معمولاً به این روش ساخته می شود.

سلفون کشی چسبی ( سرد): در سلفون کشی سرد، لایه آن به وسیله چسب بر روی کار قرار می گیرد. این کار هم به صورت دستی انجام می شود و هم می توان از دستگاه هایی که آپارات دارند، برای انجام آن استفاده کرد. کیفیت نهایی در سلفون سرد، کمتر از سلفون حرارتی است و همواره لکه های سفیدی بر روی کار به جا می ماند.

سلفون کشی چسبی با آب: این سلفون هم دارای چسب می باشد. این چسب به وسیله آب ( رطوبت) فعال گردیده  و بر روی کار چاپی، چسبانده می شود. از این روش برای تولید جعبه هایی که تولید انبوه دارند استفاده می کنند. مهم ترین مزیت سلفون چسبی، هزینه کمتر آن نسبت به سایر روش ها است.

 

بررسی انواع سلفون

اگرچه لایه سلفون در کار چاپی مشخص نیست، اما اگر یک جعبه را پاره کنیم، به خوبی می توان سلفون را از روی کاغذ جدا کرد. سلفون ها به طور کلی سه مدل مشخص در بازار دارند.
مدل مات: این سلفون باعث می شود تا نور، بازتاب کمتری از سطح جعبه داشته باشد. بنابراین کار با کیفیت تر دیده خواهد شد. اما به دلیل مات بودن، جعبه ها شفافیت ندارند.

مدل براق: این مدل جذابیت بصری خوبی دارد. اما از آنجایی که نور از سطح آن بازتاب می شود، برای هر گونه بسته بندی مناسب نیست. مثلاً در مراکز خرید که نور زیادی وجود دارد، بسته بندی کالاها با سلفون براق، گزینه مناسبی نیست.

مدل طرح دار: سلفون طرح دار به متالایز و مخملی نیز شناخته می شود. این نوع سلفون از نظر، هزینه گران تر بوده و به صورت حرارتی نصب می شود.

 

معرفی یووی (UV) در جعبه سازی

پوشش یووی یکی دیگر از راهکارها برای محافظت از جعبه ها می باشد که زیبایی خاصی به محصولات جعبه سازی می دهد. اما این روش به چه صورت عمل می کند؟ دستگاه های روکش یووی ( یووی زن) ابزار است که برای این کار استفاده می شود.
این دستگاه اشعه ی ماورا بنفش (UV)  تولید می کند. این اشعه باعث خشک شدن طرح چاپی بر روی مقوا و کاغذ می شود. جعبه الگو باز که طرح بر روی آن چاپ شده، داخل دستگاه قرار می گیرد و تنها با اشعه یووی خشک می شود.
به این ترتیب یک لایه محافظ بر روی آن شکل می گیرد که جعبه را مقاوم و شفاف می کند. نکته ای که در خصوص این شیوه وجود دارد این است که، می توان تنها بخشی از کار را با یووی پوشش داد که به آن یووی موضعی می گویند.

 

بررسی انواع پوشش های یووی در چاپ

یووی یک نوع  پوشش است که به چند روش اجرا می شود و مزیت های زیادی نسبت به سایر روش های پوششی دارد. در دستگاه یووی مرکب چاپ به سرعت خشک می شود و بعد از آن می توان جعبه ها را سرهم کرد.
همچنین کیفیت چاپ را بالا برده و در مقابل عوامل محیطی و شیمیایی مقاوم می کند. یووی به دومدل مات و براق استفاده می شود. مدل مات گران تر است و زمان زیادی برای ساخت آن صرف می شود، به همین دلیل کمتر مورد توجه قرار می گیرد.
انواع روش های یووی زنی به شرح زیر است:

 

یووی سیلندری( تخت)

در این روش یک توری داخل دستگاه وجود دارد که حاوی مواد یووی است. کاغذ، مقوا و... را در داخل این توری قرار می دهند تا به خوبی به مواد آغشته شود. سپس از قسمت خشک کن یووی دستگاه، کاغذ عبور می کند و کاملاً خشک می شود. در پایان کاغذ بسیار براق خواهد شد.

 

یووی برجسته (موضعی)

این روش معمولاً برای قسمت لوگو که برروی جعبه طراحی شده است، استفاده می کنند. نحوه کار به این صورت می باشد که قسمتی از کار که قرار است به صورت یووی پوشش دهی شود، مشخص شده و داخل دستگاه می شود. به این ترتیب توسط مواد یووی آغشته شده و پس از خشک شدن به صورت برجسته و براق دیده می شود. دستگاه یووی موضعی به صورت تمام اتوماتیک کار می کند.

 

یووی شنی و اکلیلی

در این روش موادی که در تور سیلک اسکیرین دستگاه یووی زن  وجود دارد، با روش های دیگر متفاوت است. همچنین درجه حرارتی که باعث خشک شدن طرح می شود به گونه ای تنظیم شده که بعد از پایان کار، طرح به صورت شن ریزه به چشم می آید.

 

 


ثبت نظر

 

 

مجتمع چاپ هنر آراد

 

آدرس : تهران ,میدان بهارستان,خیابان مازندران ,گاراژ اطمینان

 

تلفن :   02177618043 -09123852167

 

 

 

 

                

 

 

کالای شما به سبد خریدتان اضافه شد

تعداد